Er hoeft niet zo negatief gedaan te worden over de Nederlandse retailmarkt. Dat stelt algemeen directeur Bart Karis van Zeeman in het honderdste nummer van RetailTrends. "Het ontbreekt de huidige retailmarkt niet aan kansen, maar wel aan optimisme", stelt hij. "Je moet de kop niet gek laten maken door deze tijd, angst is een slechte raadgever."
Ter illustratie noemt Karis succesvoorbeelden als Action, IKEA, H&M, Zara en Primark. Deze retailers maken volgens hem een goede en mooie ontwikkeling door. "Daar mogen we best respect voor hebben en dat ook kenbaar maken." Deze tijd vraagt volgens de algemeen directeur daarnaast om duidelijkheid. Karis stelt dat de retailer nog scherper positie moet innemen en overtuigender moet brengen waarom de consument voor hem moet kiezen.
Zeeman zelf doet dat in ieder geval niet door aan upgrading te doen, zegt Karis. "Daarom hebben we enorm geïnvesteerd in onze lage prijzen en daarmee de prijsafstand ten opzichte van onze concurrenten verder uitgebouwd." Zo wil hij voorkomen dat de keten tegen spelers als H&M, C&A en Zara moet opboksen. "Wat je wél moet doen is zichtbaar zijn. Dat hebben wij gedaan door fors te investeren in ons winkelapparaat." De afgelopen jaren zijn er volgens Karis driehonderd Zeemannen bijgekomen en nog eens 250 verbouwd.
Lees het hele interview met Bart Karis in het honderdste nummer van RetailTrends. Klik hier voor een abonnement op RetailTrends. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
Lees ook: Zeeman beweegt naar omnichannelmodel
Reacties 0