Wal-Mart en Costco willen Poolse markt betreden
Gepubliceerd op 28 juli 2005 om 00:00
De Amerikaanse detailhandelsketens Wal-Mart en Costco willen beiden de markt in Polen betreden. Binnen vijf jaar wil Wal-Mart door overnames een groot aandeel in de Poolse markt hebben. Het bedrijf heeft ook interesse in de markten van Hongarije en Rusland. Nu is Wal-Mart nog vooral actief in de VS, maar het heeft zich voorgenomen in de nabije toekomst 30% van zijn omzet in het buitenland te gaan behalen. Costco Wholesale Corporation heeft op het moment 457 vestigingen, waarvan de meeste zich in de VS bevinden. De overige vestigingen staan in Azië. Vorig jaar steeg de winst van dit bedrijf met 22% naar 882 miljoen dollar. De consolidatie van de Poolse retailmarkt zal naar verwachting in een stroomversnelling geraken als Costco en Wal-Mart er activiteiten gaan ontplooien. In Polen zijn al veel grote Europese retailers actief. De grootste marktaandelen zijn in handen van het Duitse Metro, het Britse Tesco en het Franse Auchan. Ahold gaf op in de strijd om Poolse hypermarkten eerder op door de verkoop van de Hypernova-keten aan het Franse Carrefour. Nu concentreert Ahold zich op supermarkten en zogeheten compact hypermarkten met de keten Albert. Met 170 vestigingen is Albert de grootste supermarktketen in Polen. Een woordvoerder laat weten dat Ahold niet bang is voor de komst van de Amerikanen: “We hebben langjarige ervaring met het concurreren met Wal-Mart in de Verenigde Staten.”
Reacties 0