Dhz-ketens stevenen af op prijzenoorlog
Gepubliceerd op 28 juli 2005 om 00:00
Directeur Bram Huibers van Intergamma heeft naar eigen zeggen enkele honderden artikelen in het basisassortiment van Gamma en Karwei, waaronder bouwstoffen en hout, structureel in prijs verlaagd. Deze stap van Intergamma kan gezien worden als reactie op Hornbach. Deze keten heeft de laatste jaren meer vestigingen en meer marktaandeel weten te verkrijgen. Hornbach-directeur May Meulenberg laat weten dat hij onverkort vasthoudt aan een prijsafstand van 5 tot 10%. Op de actieproducten van concurrenten geldt bovendien nog altijd een prijsgarantie van 10%. Als de bouwmarktformules dit vechtscenario handhaven, stevenen ze af op een prijzenoorlog. Volgens directeur Bill Hagenberg van Robert Bosch in Breda is de agressieve prijstoon al in zomer 2004 ontstaan. Diverse formules begonnen toen te verkondigen dat producten 10 a 20% en soms zelfs lager werden geprijsd. Deze incidentele prijsacties krijgen steeds meer een structureel karakter. Jan Maarten Haverkamp, marketing manager bij Gardena, is bang dat er nog meer prijzenrondes gaan volgen. `Als we niet oppassen, dan bestaat er zeker een kans dat we afglijden naar dezelfde ellende als in de supermarktwereld. Dat is slecht voor iedereen.`
Reacties 0