Op toplocaties grote steden is geen ruimte voor zelfstandige modezaken

Zelfstandige modezaken hebben nauwelijks kans zich te vestigen op een toplocatie in de grote steden. De zogeheten A1-locaties worden momenteel ingenomen door grote ketens die voornamelijk private-labels verkopen. Bij deze winkels wordt vooral vrouwenmode verkocht en vrijwel geen mannenmode. De enige aanbieders van mannenmode op A1-locaties zijn de Bijenkorf en Setpoint. Volgens divisiedirecteur Henk Havinga van Intres worden er nauwelijks A-merken op de toplocaties verkocht, omdat de marges daarvoor te laag zijn. Hoe duurder de locatie is, des te meer marge is er nodig en des te meer private label er wordt verkocht. Om toch aan een plek op een A1-locatie te komen, openen sommige merken eigen one brand stores, zoals Esprit en Mexx. Verder rest de merken niets anders dan zich te vestigen op A2- en B1-locaties. Op de toplocaties in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht staan momenteel circa 475 winkelpanden. Slechts 20 (4%) hiervan zijn gespecialiseerd in mannenmode. In kleinere steden als Groningen, Eindhoven en Den Bosch is het aandeel mannenmode iets hoger (8%).

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!