Aandeel huismerken in supermarkten laat sterke groei zien
Gepubliceerd op 28 juli 2005 om 00:00
Het aandeel van de huismerken neemt sterk toe in het assortiment van de Nederlandse supermarkten. De oorzaken hiervan zijn de prijzenoorlog tussen de supermarkten en de hoge marges van de private labels. Met de opkomst van de huismerken volgt Nederland de ons omringende landen, waar het marktaandeel van de private labels veel hoger is en de supermarkten innovatiever zijn met huismerken. In Engeland zijn Tesco en Asda voorbeelden voor de Nederlandse ketens. Ondanks deze gunstige situatie voor de private labels, gaat het hen niet voor de wind. Ook zij hebben last van de prijzenoorlog en bovendien zetten sommige A-merken het offensief in. Inkopers van de supermarkten gedragen zich nog altijd dominant en wisselen gemakkelijjk van leverancier. De private labels hebben dus weinig te vertellen. `Voor ons was het afgelopen jaar niet echt beter`, aldus Bernd Postma van hagelslagproducent Delicia. Niet alle private labels laten zich in een hoek drukken. Zo werd Refresco, een producent van vruchtensappen en softdrinks, via overnames een serieuze partner van de supermarkten. Hetzelfde geldt voor luierproducent Ontex. Dit bedrijf behoort met Drie Mollen (koffie), Struik Foods (kant-en-klaarmaaltijden), Dalli Gruppe (schoonmaakartikelen) en McBride (schoonmaakmiddelen en verzorgingsproducten) tot de grootste producenten van huismerken.
Reacties 0