Heineken-logo onder vuur in Hongarije

“Als de rechter het gebruik van een logo met een rode ster niet kan verbieden, dan kan het ook koekjes met swastika’s en teddyberen met een SS-logo niet tegenhouden.” Dit zegt Gabor Dioslaki, leider van een Hongaarse groep die protesteert tegen het Heineken-logo. De vijfpuntige rode ster in het Heineken-logo zou associaties oproepen met het communisme. De groep beroept zich op een wet uit 1993 die stelt dat publiekelijk vertoon van tekens van onderdrukking, zoals communistische of fascistische symbolen, is verboden. Veronique Schyns van Heineken International is zich bewust van de wet, maar benadrukt dat het logo “alle examens en goedkeuringen” heeft doorlopen. De ster wordt al gebruikt sinds 1873, met uitzondering van een periode in de koude oorlog toen Heineken, juist om dit soort associaties te voorkomen, een tijdlang een witte ster heeft gebruikt. Overigens is de klager, Dioslaki, ‘toevallig’ ook hoofd van een Hongaarse investeringsgroep die fel tegen Heineken’s overname van een Hongaarse brouwerij was. Heineken gelooft niet dat het logo mensen echt tegen de borst kan stuiten. “We hebben daar ook onderzoek naar laten doen”, zegt Schyns. “De meerderheid van onze klanten associeert bier helemaal niet met politiek.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!