Starbucks eert Amsterdamse Bloemenmarkt

Amsterdam is weer een Starbucks rijker. Vandaag opent de nieuwste vestiging aan de Singel, beter bekend als de Bloemenmarkt. Het ex- en interieur weerspiegelt het karakter van de toeristische trekpleister en is een ode aan de grachtengordel, volgens Ad de Hond, vice president Design Starbucks EMEA.

Nederlander De Hond is vorig jaar augustus aangesteld om het 24-koppige designteam van Starbucks te leiden dat vanuit Amsterdam en Londen werkt. De Starbucks Bloemenmarkt is de eerste vestiging die onder zijn leiding is ontwikkeld. De lokale identiteit van de Bloemenmarkt en de historie van een van de oudste grachten van Amsterdam vormden de inspiratiebron.

Pronkstuk van de vestiging is de groene marmeren toonbank, die refereert aan de grandeur van huizen aan de grachtengordel uit de Gouden Eeuw. “Ook herinnert deze aan de tafels die vroeger in bloemenwinkels werden gebruikt om bloemen op te snijden”, geeft De Hond aan. Andere eyecatchers in het interieur zijn de grote collectie vintage vazen – verzameld op tweedehands markten – met kleurige voorjaarsbloemen, een achterwand met daarop een opvallende illustratie van een bloeiende koffieplant en een stenen muur waarop de koffiehistorie wordt uitgelegd.

De Amerikaanse koffieketen stapte ongeveer anderhalf jaar geleden af van het idee dat elke vestiging hetzelfde store design moet hebben. “Consumenten zitten er niet meer op te wachten om in elke stad, overal ter wereld winkels tegen te komen die er hetzelfde uitzien. Dat is saai en voorspelbaar”, meent De Hond, die hiervoor bij denimmerk Denham werkte en daarvoor zestien jaar bij Nike. Het nieuwe beleid resulteerde vorig jaar maart in de conceptstore op het Rembrandtplein, die overigens niet van de hand van De Hond is.

Starbucks telt nu vier eigen vestigingen in het centrum van Amsterdam en zesentwintig shops met license partners op Schiphol, NS Stations en langs de Nederlandse snelwegen. De volgende eigen vestiging opent deze zomer de deuren in Utrecht, bij Vredenburg.

Ga naar onze Facebook-pagina voor een beeldimpressie.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!