'Doe-het-zelfbranche moet ingrijpen'

De doe-het-zelfketens staan onder druk door de toenemende concurrentie, gebrek aan formuledifferentiatie en overcapaciteit. Deze drie fundamentele factoren komen nog bij de gevolgen van de druk op de particuliere consumptie en de zwakke huizenmarkt van de laatste jaren. Dat stelt de Rabobank in een dinsdag gepubliceerde thema-update over de doe-het-zelfbranche.

Winkelketens als Gamma, Karwei en Praxis krijgen bijvoorbeeld te maken met spelers uit de sectoren wonen, tuincentra en huishuid, zoals IKEA en Blokker. Tevens liggen er op korte termijn nieuwe vestigingen van Hornbach en het Duitse Bauhaus in het verschiet. Ten derde beschikken veel onlinespelers over een doe-het-zelfassortiment, waarmee ze in het gat duiken die de doe-het-zelfketens openlaten. 

Het zijn echter de dhz-spelers retailers die de kennis, bestaande klantenbasis en merkbekendheid hebben. Daarom moeten zij naar de visie van Rabobank meer inzetten op omnichannel. Nu wordt nog maar 160 miljoen euro (een procent) van alle omzet uit het online kanaal gehaald.

Rabobank ziet daarnaast risico's in de prijsfocus die in de branche gebruikelijk is. Zo komen de marges verder onder druk te staan, terwijl de consument wacht op de volgende aanbieding en de verschillende formules alleen op prijs vergelijkt. Uiteindelijk ontstaat er zogenaamd 'vlak formulelandschap', waarbij ketens alleen nog op prijs concurreren. Een oplossing is om meer te concentreren op schapinformatie, demonstraties en bovenal deskundig personeel. Zo ontstaat er meer formuledifferentiatie op het gebied van service.

Verder blijkt dat het aantal vierkante meters in de doe-het-zelfbranche tussen 2005 en 2012 met elf procent is toegenomen, terwijl de omzet met zestien procent daalde. Die ontwikkeling staat tevens schril in contrast met de ongunstige marktontwikkeling en de verschuiving van het offline naar het online kanaal. De te grote winkels zullen daarom combinatiewinkels moeten worden, zoals shop-in-shops of zelfs gedeelde winkelunits. Ook een sanering van het aantal vestigingen en vierkante meters moet de branche niet uitsluiten, stelt Rabobank.

Tot slot wordt er in de visie meer aandacht gevraagd voor de back office. De doe-het-zelfbranche moet naar voorbeeld van de supermarktketens meer samenwerken op het gebied van logistiek. Dat zorgt namelijk voor vollere vrachtwagens, lagere kosten en minder milieubelasting, stelt Rabobank. Zo kunnen de formules aan de voorkant met elkaar concurreren, maar aan de achterkant een blok vormen tegen de producenten.

Eerder: Intergamma zet in op naadloze kanaalbeleving

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!