Mensen die muziek herkennen blijven langer in de winkel en kopen meer. Het zorgt er namelijk voor dat je in een betere stemming komt, stelt Joop van der Pligt, hoogleraar sociale psychologie aan de Universiteit van Amsterdam in het NRC Handelsblad. "Daar ga je van kopen. Op vakantie schaffen mensen ook altijd van alles aan waarvan ze later spijt krijgen."
The Music Marketeers is een van de leveranciers die op basis van een vragenlijst en overleg met ketens als V&D, de Bijenkorf en Albert Heijn muziek via het internet stuurt. Muziek is volgens de oprichter en eigenaar Rob van Rozendaal ook goed voor branding en een veilig gevoel. Up-tempo muziek zorgt daarentegen voor opwinding en een snellere doorloop. In supermarkten en warenhuizen wordt daarom vaak mainstream popmuziek gedraaid. In mode- en cosmeticawinkels is een 'lounge-achtige, zachte housebeat' gebruikelijk.
Discountsupermarkten, boekwinkels en enkele boetieks uit het hogere segment draaien echter geen muziek. De Amsterdamse modewinkel Van Ravenstein is een van die uitzonderingen, ondanks dat uit onderzoek blijkt dat mensen in stille winkels niet alleen minder snel iets aan de verkopers vragen, maar ook minder kopen. Muziek in een winkel is volgens eigenaar Gerda van Ravenstein juist 'een zwaktebod'. "Onze klanten klagen nooit over de stilte. De vrouwen die bij ons kopen, worden niet zo snel onzeker, denk ik."
Reacties 0