Marketeers moeten meer op prijs letten
Gepubliceerd op 29 juli 2005 om 00:00
Marketeers moeten meer aandacht besteden aan prijzen. In de marketingmix van de 4 P`s worden product, plaats en promotie door de marketeers onder handen genomen, terwijl de prijs doorgaans wordt overgelaten aan de financiele afdeling. Voor marketeers kan het bepalen van de prijs echter belangrijke voordelen hebben. Dat is althans de aanbeveling van Paul Hunt van consultancybureau The Advantage Group. Hunt wijst er op dat de prijs voor bedrijven vaak het belangrijkste instrument is om de winstgevendheid te beinvloeden. Gemiddeld zorgt een prijsstijging van 1% voor een toename van de winstgevendheid van 12,5%.Hunt bestempelt prijs dan ook als belangrijkste onderdeel van de gehele marketingmix. Hij schrijft een leidende rol van de marketingafdeling voor bij het optimaliseren en managen van prijzen. Voor het optimaliseren van prijzen is echter wel grondig en voortdurend onderzoek nodig, aldus Hunt. Het managen van prijzen vereist het implementeren van processen die moeten leiden tot een besluitvormingssysteem dat gebaseerd is op feitelijke bewijzen, aldus de consultant van The Advantage Group.
Reacties 0