'Winkelbeleving werkt niet op een Disneyland-manier'

Retailers moeten het mogelijk maken dat producten in winkels kunnen worden gebruikt. Dat zegt Hubert van Doorne van instore concept specialist Xidy in het meinummer van RetailTrends. "Er zijn bijvoorbeeld al winkels waar je föhns kunt uitproberen. Dan weet je of je straks een herrieapparaat thuis hebt."

Die ontwikkeling past bij de veranderende rol van de fysieke winkel. "Het accent moet meer op beleving liggen", zegt Van Doorne. Als retailers dat niet bieden, verliezen ze het op prijs van internet. De beleving werkt alleen niet op een 'Disneyland-manier', waarschuwt hij. "Het gaat om het kunnen ervaren van producten."

Displays spelen daarin een cruciale rol. Zo haalt Van Doorne het voorbeeld aan van een schap met tien fotocamera's op een rij, waarvan de eerste twee featurekaartjes exact dezelfde informatie geven. "Dat is toch niet onderscheidend?", zegt hij. "Maar retailers durven die informatie niet weg te laten."

Voor Media Markt en Philips ontwikkelde Xidy een schapconcept waarop vooral icoontjes de verschillen in een oogopslag duidelijk maakten. Daarbij kreeg Philips voor het aanbod van epilatoren een schap gemaakt van een stoffen bekleding. "Daar stond Philips eerst huiverig tegenover, maar na vervolgonderzoek bleek dat de 'likeability' toegenomen was en er meer epilatoren werden verkocht", zegt Van Doorne.

Het belang van instore communicatie moet dan ook niet worden onderschat, stelt hij. "Het succes van een schappresentatie zit hem in de combinatie van een beter assortiment, goede informatie ene en passend instore concept." Uiteindelijk kan dat volgens Van Doorne resulteren in een 'double digit groei'.

Lees het hele verhaal over instore communicatie in RetailTrends 5. Klik hier voor een abonnement op RetailTrends. Abonnees ontvangen elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!