Apple houdt er dubieuze verkooppraktijken op na en dwingt telecomaanbieders bijna hun volledige marketingbudget te spenderen aan promotie van de iPhone. Dat vermoedt de Europese Commissie, die onderzoekt of Apple telecomretailers hoge verkoopquota oplegt voor hun iPhone.
Apple zou deze vorm van concurrentievervalsing inzetten om andere smartphonemakers uit de markt te werken. Telecomretailers blijken in te stemmen met de eisen van Apple, omdat ze bang zijn de populaire smartphone uit hun assortiment kwijt te raken. Volgens het Financieele Dagblad wordt het lastig voor de EC om dit te bewijzen, omdat Samsung onlangs Apple versloeg als bedrijf met het grootste marktaandeel. Dit staat haaks op het verhaal van de concurrentievervalsing.
De EC startte het onderzoek na verschillende klachten van Europese marktpartijen. Het onderzoek verkeert nog in een pril stadium en daarom is nog niet duidelijk of het tot een mededingingszaak komt.
Ontvang elke werkdag de RetailNews-nieuwsbrief.
RetailTrends Media is ook actief op Facebook en Twitter.
'Apple wringt telecomretailers uit'
Gepubliceerd op 28 mei 2013 om 00:00
Reacties 0