Hornbach heeft de vergelijkbare omzet het afgelopen boekjaar met 1,4 procent zien afnemen ten opzichte van het jaar ervoor. De totale omzet steeg dankzij de groei met vier bouwmarkten wel met 0,8 procent naar 3,2 miljard euro. Dat blijkt uit de jaarcijfers die de holding dinsdag publiceerde. Specifieke Nederlandse cijfers worden niet bekendgemaakt.
De operationele winst liep het afgelopen boekjaar, dat tot en met februari liep, met 13,7 procent terug naar 145,9 miljoen euro. Bestuursvoorzitter Albrecht Hornbach ziet in de 'steeds zwaarder wordende recessie' de hoofdreden van de slechtere cijfers. Het consumentenvertrouwen in grote delen van Europa is daardoor negatief beïnvloed, stelt hij. De keten heeft 138 winkels in negen verschillende Europese landen.
Voor het komende boekjaar is de formule daarbij alweer bezig met een inhaalslag. "De winter, die in sommige delen van Europa tot in mei duurde, bevroor letterlijk de vraag van consumenten in de Europese doe-het-zelfbranche", zegt Hornbach. "We hebben nog nooit zo'n start van een nieuw financieel jaar meegemaakt", zegt hij.
De Duitse keten, met negen vestigingen in Nederland, maakte vorige week aan RetailNews bekend flink te willen uitbreiden. De komende tien tot vijftien jaar moet het winkelbestand hier groeien naar twintig tot 25 bouwmarkten. Het concern krijgt echter wel concurrentie van het eveneens Duitse Bauhaus, dat de komende vijf jaar tien tot twaalf doe-het-zelfzaken in ons land wil openen.
Daarbij waarschuwde Rabobank eind april in een thema-update over de doe-het-zelfbranche al voor toenemende concurrentie in die sector. Zo springen veel onlinespelers in op het gat dat winkelketens als GAMMA, Karwei en Praxis op de online markt openlaten.
Eerder: Hornbach wil flink uitbreiden in Nederland & Bouwmarktformule Bauhaus opent aanval in Nederland & 'Doe-het-zelfbranche moet ingrijpen'
Reacties 0