De reclame van optiekketen Hans Anders in België is misleidend. Dat zeggen de Belgische ondernemersorganisatie UNIZO en de daarbij aangesloten beroepsfederatie van zelfstandige opticiens en optemetristen APOOB. De partijen hebben dan ook een klacht ingediend via de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP).
Hans Anders zegt in de reclamespot dat consumenten tot drie keer meer betalen voor identieke brilglazen bij zelfstandige opticiens. “Ongehoord”, vinden UNIZO en APOOB. De reclamespots zijn volgens de Belgische partijen in strijd met de Wet Marktpraktijken en de Geconsolideerde ICC-Code voor reclame en marketingcommunicatie. Tevens is de reclame volgens de partijen afbrekend en kleinerend jegens zelfstandige opticiens.
De Nederlandse opticienketen neemt de klacht serieus, laat Alex Stergialis, marketing manager van Hans Anders België, weten. “Wij begrijpen dat de zelfstandige opticiens niet blij zijn met onze reclamecampagne, maar we willen ijveren voor eerlijke prijzen en een democratisering van de markt in België”, aldus de marketing manager. Op dit moment behandelt JEP de klacht.
Hans Anders telt negentig Belgische winkels. In Nederland is de keten met 250 vestigingen de grootste optiekketen, in Frankrijk zijn vijftig winkels gevestigd.
Reacties 0