Franchisevestigingen in de detailhandel presteerden vorig jaar beter dan winkelfilialen. Dit blijkt uit een thema-update van Rabobank Cijfers & Trends.
Franchisers in de foodsector realiseerden gemiddeld een omzetstijging van 6,9 procent per winkel. Filialen leverden in deze sector omzet in, 1,9 procent per vestiging. In de non-foodbranche incasseerden zowel franchisenemers als filialen omzetverlies. Franchisers beperkten de omzetafname tot 1,8 procent, terwijl filialen de omzet met 6,2 procent zagen afnemen.
Het aantal franchiseformules nam afgelopen jaar toe tot 769, van 739 in 2011. Een opvallende trend is dat er enkele formules zijn die al jarenlang bestaan, maar pas nu het samenwerkingsmodel franchise hebben omarmd. Dit zijn bijvoorbeeld retailformules die naast eigen filialen ook franchisevestigingen aan hun portefeuille hebben toegevoegd. Dit wordt ook wel het ‘hybride’ model genoemd.
In de non-foodbranche steeg het aantal formules licht van 195 in 2011 naar tweehonderd vorig jaar. In de foodsector daalde het aantal formules van 92 in 2011 naar 85 in 2012. Vooral in de sector dienstverlening en overig was de stijging groot met 367 formules in 2011 en 399 vorig jaar.
In februari bleek al dat franchiseformules opvallend positief zijn over de verwachte omzetontwikkeling dit jaar. 45 procent van de ondervraagden verwacht een omzetgroei en slechts vijftien procent verwacht een krimpende omzet. Ruim de helft van de franchiseformules denkt meer vestigingen te openen, terwijl dertien procent een krimp verwacht.
Volgens Rabobank tonen de cijfers aan dat franchise in de huidige tijdgeest een sterk businessmodel is. Franchiseondernemers lijken beter in staat te sturen op omzet en kosten dan een middelgroot bedrijf.
Lees ook:
Jumbo blijft snelst groeiende franchiseformule
Primera grootste franchiseformule
Reacties 0