Albert Heijn is mogelijk de dupe van het faillissement van Free Record Shop (FRS). De supermarktketen verkoopt niet alleen de cadeaukaart van FRS, Albert Heijn wordt ook expliciet genoemd als acceptant. Dat blijkt uit de algemene voorwaarden van de firma Plastix, de vennootschap die de kaarten uitgeeft.
Artikel 3: Aanschaf en Gebruik in de algemene voorwaarden meldt dat de kaart te koop is bij vestigingen van FRS en verwante formules, alsmede Albert Heijn. Daar staat bovendien dat de kaart als betaalmiddel te gebruiken is bij genoemde winkelketens. 'Met de Free Record Shop Cadeaucard kunnen producten worden gekocht in elke (web-) winkel van Free Record Shop Nederland en België, alsmede bij de winkels van Albert Heijn', aldus het bewuste artikel.
Verondersteld dat de dekking van deze cadeaucards geregeld is via Plastix en dat AH slechts een geringe marge heeft verdiend aan de verkoop van een deel van de uitstaande cadeaucards, zou de supermarktketen het schip in kunnen gaan voor het totale uitstaande tegoed. Plastix heeft bijvoorbeeld geen Stichting Derdengelden.
Er hangt mogelijk een financiële strop voor Albert Heijn, stelt advocaat Antoine Endtz, die de algemene voorwaarden bekeek op verzoek van RetailNews. "Maar ik heb geen zicht op de contracten die er liggen. Belangrijk is hoe de onderlinge verhoudingen in elkaar steken. Is het mogelijk een pak melk te kopen met de cadeaukaart van Free Record Shop of gaat het om producten als cd's en dvd's. Dat laatste zou op zich vreemd zijn, omdat AH daarvoor samenwerkt met bol.com."
Albert Heijn laat tegenover RetailNews weten de mogelijke gevolgen voor de supermarktketen te onderzoeken.
'AH mogelijk dupe van faillissement Free Record Shop'
Gepubliceerd op 30 mei 2013 om 00:00
Reacties 0