Halfords transformeert webshop en winkels

Halfords werkt hard aan de herpositionering van het merk. De automotive- en fietsenketen breidt hiertoe onder meer de webshop uit naar een zogenaamd online mobiliteitsplatform. Ook de 138 fysieke winkels in Nederland worden onder handen genomen. Dit laat crosschannelmanager René Smeding desgevraagd weten aan RetailNews.

Op het mobiliteitsplatform wil Halfords alle producten op het gebied van mobiliteit bieden, maar ook diensten. “We gaan het assortiment uitbreiden en verdiepen. Zo hebben we onlangs Peugeot aan onze fietsenmerken toegevoegd”, vertelt Smeding. “Bovendien willen we een groot assortiment op autogebied, en diensten als autoverzekeringen en autovakanties aanbieden. Waarschijnlijk komen daar ook auto-onderdelen bij.”

Het wensenlijstje van Halfords is echter langer. “Een ander voorbeeld is mobiele elektronica zoals tablets en misschien wel smartphones.” Halfords heeft nu achtduizend producten in het assortiment en dat gaan er volgens Smeding tienduizenden worden.

Binnen de crosschannelstrategie van Halfords is het de bedoeling dat de consument alles uit de webwinkel ook kan aanschaffen in de fysieke winkel. “De komende twee maanden worden alle medewerkers uitgerust met een tablet. Dat is de eerste stap. Daarna kijken we hoe we verder uitbreiden, met bijvoorbeeld schermen.” De winkels worden gefaseerd aangepast naar het concept. Elk onderdeel van het mobiliteitsplatform krijgt een eigen zichtbare plek in de fysieke winkel. De transformatie wordt gefaseerd ingevoerd. Hierbij dient de vestiging in Amsterdam Zuid-Oost als testwinkel.

In de markt gaat het gerucht dat het oude concept Bike World weer van stal wordt gehaald. “Dat zou kunnen, maar er is nog niets concreet", reageert Smeding. "We hebben vroeger Bike World-winkels gehad. We gaan er op korte termijn niets mee doen en op lange termijn weet ik het niet.”

Het is de vraag of de herpositionering van het merk zal helpen bij de verkoop van Halfords. De winkelketen staat inmiddels 22 maanden te koop, maar een deal blijft uit. Moederconcern Macintosh Retail Group liet al eerder weten de formule niet uit de verkoop te halen. Maintosh leek in 2011 een koper te hebben, maar die partij kreeg op het laatste moment de financiering niet rond.

Eerder:
Macintosh blijft opgescheept met Halfords

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!