'Fysieke winkel wordt geen showroom'

De meeste multichannel shoppers geven de voorkeur aan het kopen van producten in een fysieke winkel. Dat blijkt uit het PwC-rapport 'Demystifying the online shopper', waarin tien mythes van multichannel shopping zijn getoetst. Voor het onderzoek zijn elfduizend respondenten uit elf landen ondervraagd, die minstens een keer per jaar een online aankoop doen.

De mythe dat fysieke winkels in de toekomst voornamelijk showrooms worden, wordt deels ontkracht, stelt het bureau. Zo koopt ruim tachtig procent van deze multichannel consumenten hun dagelijkse boodschappen en meubels het liefst in de fysieke winkel. De webshop is voor de aanschaf van boeken en muziek het populairst: meer dan zestig procent van de shoppers koopt die online. Elektronica komt op de tweede stek met bijna de helft van de consumenten.

De pc is het belangrijkste apparaat voor zulke online aankopen. Bijna alle multichannel shoppers doen jaarlijks minstens een aankoop via de computer, tegenover ongeveer dertig procent via een smartphone en een kwart via een tablet. Daarbij verwacht een derde van de respondenten de komende twaalf maanden hun computer meer te gebruiken voor online aankopen, tegenover elf procent een tablet. Daarmee houdt ook de mythe dat de tablet de computer binnenkort gaat overnemen als het favoriete apparaat om online te shoppen, geen stand.

Het rapport gaat verder onder meer in op de groeiende Chinese etailmarkt en mogelijke schaalvoordelen van mondiale etailers. Het gehele rapport van PwC is hier te lezen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!