Action sterkst groeiende retailmerk

Action is het sterkst groeiende retailmerk in de top honderd van de jaarlijkse BrandAsset Valuator van BrandAsset Consult. Het merk katapulteert zichzelf in de merkenranglijst van plek 174 naar plek 53. In het overzicht staat Google op een, gevolgd door woonwarenhuis IKEA en online betaalmethode iDEAL.

Discountformule Action opent in rap tempo nieuwe winkels, waardoor steeds meer mensen kennis maken met het merk. De keten heeft een grote schare fans opgebouwd. Via Facebook helpen zij de boodschap van Action te verspreiden en dragen zij extra bij aan de groeiende populariteit van de keten, meldt BrandAsset Consult in een persbericht. “Bij sterk en snel groeiende merken zoals Action zien we dat de relevantie groeit als mensen het merk in hun leven inpassen."

Het onderzoek beoordeelt duizend merken op het gebied van differentiatie, relevantie, waardering en vertrouwdheid. Aanvoerder van de ranglijst Google scoort de volle honderd procent. IKEA en iDEAL volgen op de voet met respectievelijk 99,9 procent (plus 0,2 procent) en 99,8 procent (plus 0,4 procent).

In de lijst staat Apple dit jaar op een bescheiden plek 25, terwijl Samsung plaats 8 heeft veroverd. De gemiddelde Nederlander vindt het merk Samsung steeds leuker en het geld meer dan waard, blijkt uit het onderzoek. Apple lijkt te worstelen met een hoge mate van arrogantie die aan het merk wordt toegekend en de hoge verwachtingen die het merk voor zichzelf heeft gecreëerd.

Een belangrijk kenmerk van sterke, succesvolle merken is de mate waarin zij in beweging blijven, lef tonen en de consument continu blijven verrassen, stelt het merkenbureau: "Deze proactiviteit heeft een grote aantrekkingskracht op de consument. Het is één van de belangrijkste redenen dat Google al voor het zesde jaar op rij het sterkste merk van Nederland is, maar typeert ook het succes van nieuwe of opkomende merken, zoals Samsung en Action."

Er zijn dit jaar twee belangrijke trends die de beleving van merken beïnvloeden. De eerste is ‘imagineering’, het belang dat Nederlanders aan ‘verbeelding’ toekennen. In 2000 gaf 48 procent van de Nederlanders aan dat dromen en fantasieën belangrijke drijfveren zijn in hun leven. Dit is nu gestegen naar 57 procent. Consumenten leven anno 2013 in een belevingscultuur, waar dromen en fantasieën een steeds belangrijker deel van uitmaken. Onder meer door digitale media, games, muziek en apps op smartphones en tablets is de droomwereld overal beschikbaar. De tweede trend is een besef van ‘soberheid’. Mede door de crisis kiezen steeds meer mensen voor een soberder leven. In 1998 was dit nog 23 procent maar in de loop der jaren is dit tot 34 procent gestegen.

De sterkste merken van Nederland:
1. Google 100% (0,0%)
2. IKEA 99,9% (0,2)
3. iDEAL 99,8% (0,4)
4. bol.com 99,7% (-0,1)
5. Philips 99,6% (0,1)
6. Efteling 99,5% (0,6)
7. Microsoft 99,4% (-0,5)
8. Samsung 99,3% (2,0)
9. NOS 99,2% (2,6)
10. YouTube 99,1% (0,3)

13. Albert Heijn 98,8% (-0,8)
14. Marktplaats 98,7% (1,8)
19. HEMA 98,2% (0,1)
37. Kruidvat 96,4% (1,9)
41. Ahold 96% (0,1)
48. Media Markt 95,3% (-0,4)
53. Action 94,8% (12,6)
65. Jumbo 93,6% (-0,3)
68. Lidl 93,3% (5,2)
76. Blokker 92,5% (4,0)
86. Intratuin 91,5% (0,6)
94. V&D 90,7% (3,1)

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!