De Nederlandse winkels van Carpetright maken ondanks de moeilijke marktomstandigheden nog elke maand winst. Dat zegt operationeel directeur Andy Corden, verantwoordelijk voor de Nederlandse en Belgische winkels van de vloerbedekkingketen, tegen RetailNews. Net als andere ketens in de branche ondervindt Carpetright wel hinder van het lage Nederlandse consumentenvertrouwen.
"De consumptiegewoonten zijn niet veranderd, maar de uitgaven wel", zegt Corden. En daar betaalt Carpetright volgens hem nu de prijs voor. Specifieke Nederlandse cijfers kan hij niet geven, maar de omzet buiten het Verenigd Koninkrijk ging met 15,5 procent onderuit. Van de 142 buitenlandse vestigingen staan er 94 in Nederland. In lokale valuta daalde de omzet overigens met elf procent, geeft de operationeel directeur aan.
Hoewel hij de markt ziet verkleinen, vreest hij niet dat Carpetright winkels moet sluiten. "Sterker, vorig jaar hebben we juist een winkel geopend", zegt Corden. De marktleider investeert daarnaast in de bestaande winkels door bijvoorbeeld meer Nederlandse producten in het assortiment op te nemen. Verder verlegt Carpetright, van oudsher specialist in vloerbedekking, de aandacht naar laminaat. Tevens smaakte een proef met de verkoop van bedden naar meer, zegt hij.
De keten focust ook meer op de inzet van het online kanaal, stelt Corden. Carpetright krijgt in oktober bijvoorbeeld een nieuwe website, waarop onder meer de bedden te bestellen zijn. Op dit moment worden klanten op de website nog doorverwezen naar de dichtbijzijnste winkel.
De totale omzet van het concern daalde het afgelopen boekjaar met 2,9 procent naar 457,6 miljoen pond (539,5 miljoen euro). De winst van 13,5 miljoen pond van het jaar ervoor zakte over de afgelopen 52 weken naar een verlies van 5,1 miljoen pond. Carpetright zag daarbij het totale winkelbestand met twaalf afnemen naar 610 winkels.
Reacties 0