Helft van consumenten bezuinigt op boodschappen

De helft van de Nederlandse huishoudens bezuinigt op de dagelijkse boodschappen. Dat concludeert het Algemeen Dagblad op basis van de ING BudgetBarometer, die donderdag bekend wordt gemaakt.

Driekwart van de ondervraagden heeft extra oog voor aanbiedingen. Meer dan de helft kiest daarnaast voor goedkopere supermarkten en huismerken. Nederlanders zijn altijd al prijsbewust, maar dit jaar bezuinigen opvallend veel mensen op de dagelijkse boodschappen, zegt Marten van Garderen van het ING Economisch Bureau.

Het meest wordt bezuinigd op snoep en snacks. Daarnaast zegt bijna zes op de tien huishoudens te minderen op de uitgaven aan vlees en vis. Bezuinigen op kant-en-klaarmaaltijden is ongeveer even populair. Ongeveer een derde van de huishoudens koopt ook minder groente en fruit en niet-alcoholische dranken. Op zuivel en breed wordt met achttien en zestien procent het minst bezuinigd.

De bezuinigingen zijn vooral het gevolg van de dalende koopkracht, stelt ING. Zo daalt de gemiddelde koopkracht dit jaar 1,75 procent. Omdat de huidige inflatie van 2,8 procent naar verwachting van Van Garderen zal dalen naar ongeveer twee procent, zal de koopkracht van de consumenten wel weer toenemen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!