De Duitse supermarktketen Aldi is in ons land minder uniek en hip geworden. Dat meent retailspecialist Laurens Sloot. Waar de keten in de jaren negentieg een hip en trendy imago had, waar ‘slimme consumenten’ de goedkopere producten kochten, wordt het nu ingehaald door concurrenten als Lidl, Action en Xenos.
“Lidl is groot geworden in Nederland en die winkel heeft ook een assortiment met voordelige producten, met een goede prijs-kwaliteitsverhouding”, aldus Sloot. Volgens de retailspecialist heeft Aldi nog wel handige producten voor het huishouden, maar op dat gebied heeft de keten veel last van concurrentie van de ‘Action’s en Xenossen van deze wereld’.
Volgens Sloot is Lidl inmiddels het hippere broertje van Aldi. “Lidl voelt net iets beter aan wat er leeft onder consumenten, met meer biologische producten, mooie verpakkingen en een beter aanbod van verse producten”, aldus Sloot. Volgens Joop Holla, directeur van marktonderzoeksbureau GfK heeft Lidl inmiddels meer klanten dan Aldi. “En Lidl groeit door. De Aldi is vooral met zijn bedrijfsprocessen bezig. Als dat niet verandert zal de Aldi verder terrein verliezen”, zegt Holla.
Aldi viert dit jaar zijn 40-jarig jubileum in Nederland. In 1973 opende het zijn eerste winkel in Rotterdam.
'Aldi ingehaald door Xenos, Action en Lidl'
Gepubliceerd op 27 juni 2013 om 00:00
Reacties 0