Albert Heijn is met een foodomzet van 9,5 miljard euro uit 884 winkels de grootste foodformule van Nederland. Dat blijkt uit de eerste Food 500, dat donderdag door het FoodService Instituut (FSIN) is uitgegeven. Andere Ahold-formules als Albert Heijn XL (8), Gall & Gall (16), AH to go (31), Albert.nl en Pick Up Points (32) en Etos (136) zijn eveneens in de lijst opgenomen.
C1000 is, ondanks dat de naam in 2015 volledig verdwijnt, nog altijd de op een na grootste formule met een foodomzet van 3,4 miljard euro. Volgens het FSIN lijken de eerste resultaten na de ombouw van C1000 naar Jumbo-, Coop- en Albert Heijn-winkels teleurstellend. Ondernemers hebben vooral in actiegevoelige martkgebieden last van nog bestaande C1000-winkels die profiteren van 'de slagkracht van de lageprijzenformule'.
De foodomzet van Jumbo wordt geraamd op 2,7 miljard euro, verdeeld over 339 vestigingen. Dit is echter buiten de C1000-winkels gerekend, die het supermarktconcern in 2011 overnam. Als die vestigingen mee worden genomen groeide de omzet in 2012 naar 6,9 miljard euro.
Uit de Food 500 blijkt de totale omzet (ook non-food) van Albert.nl en zijn pick-up points vorig jaar met 33 procent gegroeid naar 190 miljoen euro. De omzet van PUP's loopt volgens schattingen uiteen van vijftig- tot honderdduizend euro per week.
De Ahold-formule Gall & Gall is op de zestiende plek met 410 miljoen euro omzet de grootste foodspeciaalzaak van Nederland. Daarmee laat het Keurslagers (316 miljoen euro) en De Echte Bakker (210 miljoen euro) achter zich. McDonald's staat op zijn beurt op de elfde plek in de categorie gemak. Met een omzet van 647 miljoen euro laat de fastfoodketen NS Stations (345 miljoen euro) ruim achter zich. La Place completeert de top drie met een omzet van 225 miljoen euro.
De merken in Food 500 zijn met een gezamenlijke omzet van veertig miljard euro goed voor ruim zeventig procent van de totale foodomzet. De top dertig neemt 32 miljard van de totale uitgaven aan eten en drinken van bijna 56,5 miljard euro voor zijn rekening.
Top vijf grootste Nederlandse foodformules:
Positie | Foodformule | Omzet in mld. | Vestigingen |
1. | Albert Heijn | 9,5 | 884 |
2. | C1000 | 3,4 | 345 |
3. | Jumbo | 2,7 | 339 |
4. | Aldi | 1,92 | 501 |
5. | Lidl | 1,90 | 363 |
Reacties 0