'Veelgebruikte weekendmail minst effectief'

Nederlandse retailers versturen mail het liefst in het weekend, terwijl consumenten dan juist het minst doorklikken. Waar mail op donderdag het vaakst wordt geopend, zorgt weekendmail voor de laagste 'openingsscore' en het minste klikgedrag. Dat is te lezen in het dossier softwaretools in EtailTrends 4, die vrijdag verschijnt.

Ook het tijdslot van verzending is het heroverwegen waard. Zo blijkt dat mailing tussen acht en negen uur in de ochtend of drie en vier uur in de namiddag het meeste klikgedrag veroorzaken. Het Nederlandse mailvolume nam ondanks de opkomst van social media niet af, bleek eerder uit EtailTrends' jaarlijkse inventarisatie RetailSites 2013. Zeven procent van de bijna tweehonderd onderzochte retailers verstuurt zelfs meerdere keer per week een mail. Tevens steeg het aantal geopende mails in 2012 naar 21,5 procent.

Toch overschatten marketeers het effect van social media en onderschatten dat van mail. Een kwart tot een derde van alle consumenten ontvangt namelijk graag aanbiedingen per e-mail of post. Daarbij hebben zij nog steeds een voorkeur voor brievenbusreclame, gevolgd door email. Zelfs advertenties in print worden beter gewaardeerd dan marketeers denken. Het aantal mensen dat liever via sms of social media op de hoogte gehouden wordt ligt daarentegen tussen de een en drie procent.

Lees het gehele artikel over mailing in het dossier softwaretools in EtailTrends 4, die vrijdag verschijnt. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op jaarlijks elf RetailTrends en zes EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!