De groei van Nederlandse online B2C-markt neemt de komende vijf jaar geleidelijk aan af. Waar de online verkopen dit jaar nog met 12,4 procent stijgen, verwacht onderzoeksbureau eMarkter voor 2017 een groei van 5,7 procent. De totale e-commercemarkt, waarin onder meer ook reizen, downloads en mobiele bestedingen worden meegeteld, groeit daarmee met in totaal 44 procent tot 11,5 miljard dollar (8,8 miljard euro).
EMarketer neemt daarbij een totale online omzet van 8 miljard dollar (6,1 miljard euro) in 2012 als uitgangspunt. Dat ligt fors lager dan de 9,8 miljard euro jaaromzet, die uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2012-2 naar voren kwam. De totale verkopen uit de mondiale online B2C-markt groeit dit jaar naar ruim 1,2 biljoen dollar. Tot 2016 stijgt de totale omzet naar bijna 1,9 biljoen dollar, een toename van ruim 78 procent. De Aziatisch-Pacifische regio is hoofdverantwoordelijk voor die groei, stelt eMarketer.
Is het aandeel in 2012 van die regio nog dertig procent, in 2016 stijgt dat percentage naar 38. Daarmee groeit het uit tot de grootste online regio ter wereld. Tot en met dit jaar blijft die eer nog weggelegd voor Noord-Amerika. De markt in West-Europa, waar ook Nederland onder valt, ziet het aandeel van 25 naar 21 procent afnemen. Wel groeit de totale omzet van 256 miljard dollar met ruim de helft naar 388 miljard dollar.
Het aantal Nederlanders dat online wat koopt stijgt van 73,8 procent in 2012 naar 76,2 procent vijf jaar later. Daarmee ligt het ruim boven het wereldwijde gemiddelde van 45,1 procent. Met 89 procent zijn de inwoners van het Verenigd Koninkrijk relatief het meest vertegenwoordigd.
Reacties 0