Retailmerken maken van alle merken het best gebruik van storytelling om hun imago te versterken. Dat blijkt uit een ranglijst van het Britse onderzoeksbureau OnePoll. Apple wordt daarin uitgeroepen tot merk dat het best zijn verhaal verteld.
Meer dan honderd grote merken werden door ruim vijftienhonderd Britten beoordeeld op tien criteria. Zo moesten zij aangeven in hoeverre merken een eigen wereld creëren en zij een uniek karakter of persoonlijkheid hebben. Apple scoort op zeven van de tien onderdelen het hoogst. Van alle sectoren maakt de retail het best gebruik van narratieve technieken, voor voedingsmerken als Coca-Cola.
Door het verhaal achter het merk te verspreiden, wordt de aantrekkingskracht op consumenten groter. "De merken die vandaag de dag succesvol zijn, zijn degenen die zich onderscheiden door middel van storytelling", stelt Roisin Donnelly, corporate marketing director van P&G. "Elk verhaal moet inhoud en emotie bevatten."
Zo is Apple succesvol doordat het er dik op bovenop legt dat het technologieën ontwikkeld die het leven van mensen verbeteren. Dat stelt Ed Woodcok, strategy director en mede-oprichter van Aesop, dat opdracht gaf tot het onderzoek. Het technologieconcern heeft nu bijvoorbeeld een campagne lopen waarin met behulp van grote advertentiepagina's het verhaal achter producten wordt uitgelegd.
Top tien merken:
1. | Apple |
2. | Cadbury |
3. | Walkers |
4. | Coca-Cola |
5. | McDonald's |
6. | Marks & Spencer |
7. | Kellogg's |
8. | Heinz |
9. | Fairy |
10. | IKEA |
Reacties 0