Supermarkten hebben grondstofprijsveranderingen de afgelopen zeven jaar steeds vaker en sterker doorberekend aan de klant. Dat blijkt uit een onderzoek van het ING Economisch Bureau. Waar de consument tijdens de supermarktoorlog tussen 2000 tot 2006 werd overspoeld met prijsverlagingen, zag hij in de jaren 2007 tot 2012 juist de prijsstijgingen van voedselgrondstoffen terug op de kassabon.
Door een grotere vraag naar voedsel, aanpassing van het gemeenschappelijk Europees landbouwbeleid en extreme weersomstandigheden zijn de prijzen van veel grondstoffen de laatste jaren niet alleen gestegen, maar ook sterk gaan schommelen. Hierdoor zijn de risico’s van supermarkten groter geworden, wat wordt verwerkt in de prijzen.
Volgens ING wordt het steeds belangrijker dat ondernemers in de voedselketen het prijsrisico van in- en verkoop goed op elkaar afstemmen. Ook is het van groot belang dat de consument op de hoogte is van de ontwikkelingen, waardoor het gemakkelijker is om gestegen grondstofkosten door te berekenen.
Hogere grondstofprijs vaker doorberekend
Gepubliceerd op 29 juli 2013 om 00:00
Reacties 0