Een meerderheid van de volwassenen met een smartphone in de VS (58 procent) doet aan showrooming en vergelijkt de prijzen vooral met Amazon.com. Als de prijs in de fysieke winkel gelijk is aan die van het online warenhuis dan koopt 67 procent het product in de winkel. Dit blijkt uit een onderzoek van Parago, een bedrijf dat zich bezighoudt met beloningen en prikkels.
De mobiele site en app van Amazon.com zijn de meest gebruikte bronnen door de showroomers. “Fysieke winkels verliezen klanten aan webwinkels als Amazon, door het groeiende gebruik van de smartphone, de mogelijkheid via de mobiel een aanschaf te doen en de consument die erop gebrand is een product tegen de laagste prijs te kopen”, aldus marketingmanager Rodney Mason van Parago op Internet Retailer. Uit het onderzoek onder ruim duizend Amerikaanse volwassenen blijkt dat Amazon twee keer zo vaak wordt gebruik voor showrooming dan nummer twee Google.
Zelfs een product dat vijf dollar goedkoper is kan er al voor zorgen dat de shopper niet in de winkel koopt, maar online. Als het prijsverschil groot is, dan stappen showroomers ook sneller over op een ander maar identiek product.
46 procent van de groep die aan showrooming doet vergelijkt de prijs en 28 procent laat de aankoop afhangen van consumentenbeoordelingen.
Reacties 0