Steeds meer panden worden aangeboden als tijdelijke winkelruimte. Zazone heeft inmiddels een landelijke dekking van winkelruimtes die voor minstens een week gehuurd kunnen worden. Dat zegt Margreet Feenstra, verantwoordelijk voor de marketing en communicatie van het vastgoedbemiddelingsbureau, tegen RetailNews.
"Aan de verhuurderskant is er een groeiende interesse van eigenaren om een pand tijdelijk te verhuren", zegt zij. Het aantal aanvragen van huurders valt volgens haar momenteel echter wat stil. "Nu het in de detailhandel wat minder gaat, zijn huurders voorzichtiger met toehappen."
De interesse komt vooral van webwinkels of buitenlandse merken die op zoek zijn naar naamsbekendheid. Zo opende New Era dit jaar voor vijf weken een Rotterdamse vestiging om zijn Amerikaanse petten onder de aandacht te brengen.
Ook in Amsterdam zijn verschillende initiatieven die merken tijdelijk onderdak bieden. Aan de Kalverstraat verhuurde Store for Brands een winkeloppervlak van circa honderd vierkante meter al aan Windows, Chocomel en Volkswagen. Kleinere spelers kunnen onder meer terecht in de onedayshop van Daan Flips aan de Haarlemmerdijk. Zo opent komende maand Afura voor enkele dagen de deuren, om zijn vernieuwde webshop voor mannenkleding aan het licht te brengen.
"Twee jaar geleden had ik zelf mijn kantoor beneden en begon ik de ruimte in het weekend te verhuren. Dat werd zo'n succes, dat ik uiteindelijk mijn kantoor naar boven heb verhuisd", zegt Flips. Geïnteresseerden betalen 330 euro per dag tot duizend euro per week om gebruik te maken van de ruimte, inclusief pashokjes, draadloos internet en een koffiezetapparaat. Het pand is nagenoeg volgeboekt voor de rest van het jaar.
Reacties 0