Wakker Dier start donderdag met een nieuwe actie tegen de verkoop van plofkip in supermarkten. De dierenwelzijnorganisatie is niet tevreden over de afspraken die supermarkten met de pluimveesector hebben gemaakt. Een landelijke televisiecampagne richt zich expliciet op Albert Heijn en Jumbo, laat Sjoerd van de Wouw aan RetailNews weten.
De twee grootste supers van Nederland zijn namelijk ook de twee grootste verkopers van plofkippen, stelt hij. "Zij zijn de eersten die in actie moeten komen." Deen Supermarkten heeft volgens Van de Wouw als enige beloofd in 2015 te stoppen met de verkoop van plofkip. De afspraak van andere supermarkten met de pluimveesector noemt hij 'tien keer slapper'. "Kippen krijgen er een smartphone aan ruimte bij." Daarnaast worden ze met 45 dagen slechts drie dagen later geslacht, stelt Van de Wouw.
De dierenactivisten eisen dat elke verkochte kip in supermarkten ten minste een Beter Leven-ster heeft. Kippen moeten dan minimaal 56 dagen en maximaal met z'n twaalven op een vierkante meter leven. In de nieuwe afspraken spreken supermarkten en pluimveehouders over negentien kippen per vierkante meter. Verdere omvorming zou kip onbetaalbaar maken, stelt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel.
Bekijk op YouTube de commercials over plofkip bij Jumbo en Albert Heijn.
Reacties 0