Lidl wil vrouwen in bedrijfstop

Lidl en Kaufland willen meer vrouwen in leidinggevende posities binnen moederbedrijf Schwarz Group. Het Duitse retailconcern start daarvoor met een opleidingstraject voor vrouwelijke managers. Daarnaast wil het betere voorwaarden scheppen om werk en gezin te combineren.

Op het laagste managementniveau bij Schwarz Group is de sekseverhouding ongeveer gelijk, op hogere posities is bijna dertig procent vrouw. De directie bestaat echter alleen uit mannen. "Het doel is duidelijk: meer vrouwen in leidinggevende posities", zegt topman Klaus Gehrig. "Binnen vijf jaar moet er ten minste een vrouw op bestuursniveau zitten."

Het concern richt zich daarbij op vrouwen uit de huidige organisatie. Voor sommige vrouwelijke managers is het nu al mogelijk om bijvoorbeeld minder te werken, zodat zij het werk kunnen combineren met het moederschap. Dat is volgens Gehrig totaal geen probleem: "We hebben goede ervaringen opgedaan met een werktijd van tachtig procent voor vrouwen in het topmanagement."

Om managementfuncties beter te combineren met het gezinsleven, wil Schwarz Group daarnaast een omslag in de houding van het personeel bewerkstelligen. Niet langer moet de aanwezigheid centraal staan, maar de afronding van het takenpakket. Zo verlaat Gehrig zelf regelmatig om vier uur 's middags het kantoor.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!