Consumenten hebben wel begrip voor het sluiten van vijf Bijenkorf-filialen, maar het bedrijf raakt daardoor wel klanten kwijt. Dit constateert Q&A Research & Consultancy na onderzoek.
Bijenkorf sluit per 1 januari de vestigingen in Arnhem en Enschede. In het voorjaar van 2016 gaan de vestigingen in Breda, Den Bosch en Groningen dicht. 43 procent van de ruim achthonderd ondervraagde consumenten zegt begrip te hebben voor de sluiting. Dit geldt echter niet voor consumenten die in de buurt van een Bijenkorf wonen die wordt gesloten. Vooral rondom Arnhem lopen de emoties hoog op. Daar heeft slechts 21 procent begrip voor de keuze. Rondom Groningen is dit 29 procent en Den Bosch 31 procent.
Een ruime meerderheid van de consumenten (65 procent) geeft aan met de zeven overgebleven winkels en de webshop nog voldoende mogelijkheden te hebben om bij de Bijenkorf te kopen. Toch kiest 76 procent van de mensen die bij een Bijenkorf-filiaal koopt dat gaat sluiten, straks voor een andere winkel. De 24 procent die wel klant blijft bij de Bijenkorf doet dit vooral online (14 procent) en de rest bezoekt een andere vestiging.
De Bijenkorf sluit de vijf vestigingen om zich met de overgebleven zeven winkels te richten op premium merken. Volgens de onderzoekers maakt dit de Bijenkorf niet per definitie aantrekkelijker voor de gemiddelde consument. Zeventien procent vindt het hierdoor aantrekkelijker om naar de Bijenkorf te gaan, maar 37 procent zegt het tegenovergestelde. 47 procent geeft aan dat de winkelketen hierdoor even aantrekkelijk blijft.
Lees ook:
‘Vertrek Bijenkorf aderlating voor Arnhem’
Ophef over sluiting Bijenkorf-filialen
De Bijenkorf sluit vijf warenhuizen
Reacties 0