Nieuwe auto’s zijn via internet goedkoper dan bij een fysieke dealer. Dat blijkt uit een onderzoek van de Duitse autoclub ADAC. Zo kunnen enkele duizenden euro’s bespaard worden via internet. ADAC, een zusteronderneming van ANWB, onderzocht twaalf portalen waar Duitse consumenten nieuwe auto’s kunnen aanschaffen. Hierbij keek de autoclub naar vijf modellen van Fiat, Opel, Volkswagen, BMW en Nissan.
De online dealers boden gemiddeld zestien procent korting aan op de catalogusprijs, terwijl de fysieke dealers gemiddeld niet verder gingen dan elf procent. De online automarkt groeit doordat steeds meer online ondernemers willen bemiddelen tussen online kopers en verkopers. Daarnaast verandert het dealerlandschap in Europa. Verschillende fabrikanten willen hun dealernetwerk verkleinen zodat ze zich in grotere steden met nieuwe winkelconcepten meer willen focussen op ervaring en beleving.
In Nederland zouden zelfs zoveel autodealers zijn dat ze bij de huidige verkoopcijfers van nieuwe auto’s geen winst maken. Uit het Duitse onderzoek blijkt dat negen procent van de consumenten zijn volgende auto wel via internet zou willen kopen.
‘Nieuwe auto’s online goedkoper dan bij dealer’
Gepubliceerd op 28 augustus 2013 om 00:00
Reacties 0