Consumentenorganisaties helpen niet bij het maken van een goede keuze
Gepubliceerd op
5 oktober 2004 om
00:00
De consument heeft geen baat bij de adviezen van consumentenorganisaties voor het maken van een `beste keus`. Het is vaak onduidelijk op basis van welke informatie de organisaties hun advies formuleren. De consument maakt dan ook vaak geen gebruik van de adviezen. Zo blijkt uit de studie `Consumentenadviezen en concurrentieverhoudingen` dat onlangs door Universiteit Nyenrode is uitgebracht. Nyenrode nam de wijze waarop consumenten- en andere adviserende organisaties tot advies komen in de sectoren energie, gezondheidszorg en mobiele telefonie onder de loep. De uitkomsten hiervan werden vervolgens vergeleken met de adviezen die experts zouden geven. Verder bestudeerden de onderzoekers de invloed van de adviezen op het beslissingsproces van consumenten. Adviezen over de energiesector blijken vaak onvolledig te zijn. Ook in de sector gezondheidszorg ontbreekt het aan belangrijke informatie. Het criterium `kwaliteit` wordt bijvoorbeeld vaak niet in het advies van consumentenorganisaties meegewogen, terwijl zowel artsen als patienten dit van belang achten. In de mobiele telefonie wordt in geen enkel advies zowel prijs als kwaliteit meegewogen.
Reacties 0