Consumentenorganisaties helpen niet bij het maken van een goede keuze

De consument heeft geen baat bij de adviezen van consumentenorganisaties voor het maken van een `beste keus`. Het is vaak onduidelijk op basis van welke informatie de organisaties hun advies formuleren. De consument maakt dan ook vaak geen gebruik van de adviezen. Zo blijkt uit de studie `Consumentenadviezen en concurrentieverhoudingen` dat onlangs door Universiteit Nyenrode is uitgebracht. Nyenrode nam de wijze waarop consumenten- en andere adviserende organisaties tot advies komen in de sectoren energie, gezondheidszorg en mobiele telefonie onder de loep. De uitkomsten hiervan werden vervolgens vergeleken met de adviezen die experts zouden geven. Verder bestudeerden de onderzoekers de invloed van de adviezen op het beslissingsproces van consumenten. Adviezen over de energiesector blijken vaak onvolledig te zijn. Ook in de sector gezondheidszorg ontbreekt het aan belangrijke informatie. Het criterium `kwaliteit` wordt bijvoorbeeld vaak niet in het advies van consumentenorganisaties meegewogen, terwijl zowel artsen als patienten dit van belang achten. In de mobiele telefonie wordt in geen enkel advies zowel prijs als kwaliteit meegewogen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!