Nederlanders willen in vergelijking met andere Europese online consumenten meer keuze als ze online winkelen. Dat concludeert UPS uit onderzoek onder 5500 online consumenten uit Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Italië en het Verenigd Koninkrijk.
Een derde van de Nederlanders kiest bijvoorbeeld eerder voor een webwinkel die click & collect aanbiedt. Bijna de helft wil de mogelijkheid hebben het online bestelde product in de winkel terug te kunnen brengen. Verder is gratis retourneren voor 59 procent van de Nederlanders een reden om de webshop aan te bevelen, het meest van alle Europeanen.
In vergelijking met andere landen ligt het gebruik van mobiele apparaten bij het doen van aankopen in Nederland erg hoog. Tachtig procent van de smartphonegebruikers en 86 procent van de tabletgebruikers doet online aankopen met zijn mobiele apparaat. In de andere onderzochte landen liggen deze gemiddelden op respectievelijk vijftig en zestig procent.
"Vandaag de dag verwachten consumenten een sterke en complete omnichannel winkelervaring", stelt Henk Kammeraat, country manager UPS Benelux, over de Nederlandse consument. De winkelier kan volgens het rapport met retourzendingen de verkoop en klanttevredenheid vergroten. De helft van de consumenten geeft aan dat er op dat gebied nog het een en ander te verbeteren valt. 71 procent bekijkt het retourbeleid voor de bestelling, terwijl 56 procent eerder winkelt bij een webshop die een eenvoudig retourbeleid hanteert.
Reacties 0