Verpakkings- en voedingsexperts onderschatten de waarde die consumenten hechten aan milieulogo’s op drankverpakkingen. Meer dan een derde zoekt er regelmatig en actief naar, concludeert verpakkingsconcern Tetra Pak, naar aanleiding van internationaal onderzoek naar de herkenning en kennis van milieulogo’s op drankverpakkingen.
Zowel consumenten als zogenaamde influencers (verpakkings- en voedingsexperts, stakeholders in de industrie, overheden en NGO’s) uit dertien landen werkten mee. Van de ondervraagde consumenten zoekt 37 procent actief en regelmatig naar milieulabels op drankverpakkingen.
Volgens Tetra Pak denken de influencers echter dat klanten de betekenis van de logo’s vaak niet weten, en niet of nauwelijks op de symbolen letten. Daarbij denkt deze groep dat de consumenten de labels minder geloofwaardig vinden, door de toename in het aantal logo’s.
Nederlandse consumenten scoren zeer hoog in de peiling. Liefst 85 procent herkent het recyclinglogo, net als Chinezen. Daarna volgt Japan, met tachtig procent. Nederlanders zijn ook bekend met het relatief nieuwe FSC-label (73 procent), dat garandeert dat grondstoffen voor hout- en papierproducten afkomstig zijn uit verantwoord beheerde bossen. Wereldwijd heeft negentien procent van de consumenten het FSC-logo weleens gezien of ervan gehoord.
Het vertrouwen van consumenten in milieulogo’s is mondiaal gezien sterk toegenomen: van 37 procent in 2011 naar 54 procent in 2013. Het recyclinglogo is wereldwijd het bekendst. Een ruime meerderheid (69 procent) herkent dit symbool, en kan uitleggen waar het voor staat.
'Retailers onderschatten waarde milieulogo’
Gepubliceerd op 26 september 2013 om 00:00
Reacties 0