Investeerder Varova koopt moderetailers en -merken op die het moeilijk hebben. De geldschieter wil hen toekomstbestendig maken en synergie creëren.
Varova mikt op kwakkelende Nederlandse concerns met een omzet tot honderd miljoen euro. De investeringsmaatschappij nam vorige week een controlerend belang in denimspecialist Men at Work, na eerdere investeringen in Sissy-Boy, Tumble ’n Dry, Gsus en Kings of Indigo. Ook fashionlabel JC Rags, dit jaar nog gered door Men at Work, zit in de portefeuille van de Utrechtse participatiemaatschappij.
Varova doet dit alles niet vanuit een soort reddingsdrang, maar ‘met een duidelijke toekomstvisie’, vertelt Maarten Vaessen, partner van de investeerder, aan RetailNews. “We willen een platform vormen met de betrokken retailers. Doel is om hun groei en ontwikkeling te ondersteunen, te faciliteren en te versnellen. De merken opbouwen en weer klaar maken voor de toekomst dus.”
Een tweede doel van het retailplatform is wat Vaessen ‘kruisbestuiving’ noemt. “Bij de verschillende bedrijven zit veel know-how en ze beschikken over een groot netwerk met bijvoorbeeld ontwerpers en leveranciers. De concerns en labels blijven zelfstandig, maar waar dat voordeel oplevert, is samenwerking mogelijk.”
Vaessen noemt multibrand denimspecialist Men at Work als voorbeeld van een keten die weer ‘toekomstproof’ moet worden. “Een jaar of vijf, zes geleden had Men at Work een leidende functie in de winkelstraat. Alle relevante merken waren verkrijgbaar, het was een coole winkel. Dat is wat vervlakt. Natuurlijk speelt de economische crisis een rol, maar de verrassing is ook een beetje van het merk af. De look and feel van de filialen is al een jaar of vijf niet meer aangepast. We willen de ‘schwung’ weer terugbrengen in Men at Work, de keten terugbrengen naar de plek waar het een jaar of vijf geleden was.”
Dat begint met het aanbrengen van het nieuwe logo in alle filialen van de kledingketen. Daarnaast wordt de koerswijziging van Men at Work doorgezet. Die was halverwege vorig jaar al ingezet door de toenmalige directie, die de keten via een management buy-out overnam. De opening van XL-winkels en het uitrollen van de multichannelstrategie vormen speerpunten in deze strategie. Varova trekt dit jaar en volgend jaar uit voor de herpositionering van Men at Work. “Cijfers van de omzet zijn niet openbaar”, zegt Vaessen. “Maar we verwachten natuurlijk wel degelijk groei.”
Lees ook:
Varova neemt belang in Men at Work
Varova redt fashionretailers in zwaar weer
Gepubliceerd op 26 september 2013 om 00:00
Reacties 0