Segmentpromoties van supermarkten zorgen voor veel extra omzet en zijn vaak succesvoller dan andere promotievormen. Die conclusie trekt Carin Stroeken, business insights director bij IRI, uit onderzoek onder zeventien categorieën bij drie supermarktformules. De resultaten van dit onderzoek staan in het oktobernummer van RetailTrends, dat vrijdag verschijnt.
Bij segmentpromotie neemt een groot gedeelte van het assortiment van het betreffende segment deel aan de aanbieding, zoals 1+1-acties voor alle pastasauzen. Steeds meer retailers kiezen voor deze vorm van promotie, stelt Stroeken.
Klanten wegkapen bij de concurrent gebeurt volgens haar echter nauwelijks. Met name 'zwevende actiekopers' voelen zich tot deze aanbiedingen aangetrokken. Die groep loopt van retailer naar retailer om promotieproducten te kopen. "Je kunt dus concluderen dat retailers die deze promotievorm hanteren vooral hun bestaande klanten spekken."
IRI onderzocht eveneens de effecten op fabrikanten. Lees het gehele artikel 'Segmentpromoties: lucratief of niet?' in RetailTrends 10, die vrijdag verschijnt. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op jaarlijks elf keer RetailTrends en zes keer EtailTrends.
Reacties 0