'Vergrijzing verandert beeld traditionele boodschapper'

Retailers moeten hun focus verleggen naar de groeiende groep van vijftigplussers. Die groep is binnen enkele jaren namelijk groter dan de groep consumenten tussen de twintig tot 49 jaar. Daar gaat nu nog de meeste (media-)aandacht van de retailer naar uit, stelt research consultant Lianne van der Wijst van onderzoeksbureau GfK.

"De ouderen zijn de klanten van de toekomst", vertelt zij op het congres Shopping Today. "In 2020 zijn er ruim zeven miljoen vijftigplussers." Dat zijn er meer dan de groep die we nu als de boodschappers definiëren, stelt zij. Ook het aantal jongeren neemt volgens haar flink af. "De vergrijzing maakt een einde aan het beeld van de traditionele boodschapper."

De ouderen in 2020 zijn daarnaast 'andere ouderen' dan het beeld dat nu van de groep bestaat. "De ouderen in 2020 zijn bekend met de technologische ontwikkelingen", zegt Van der Wijst. Eerder maakte GfK bekend dat Nederlandse supermarkten zich te weinig richten op de groei van het aantal 65-plussers. In tegenstelling tot supers in andere landen springen zij niet in op de behoefte van ouderen door de portiegrootte aan te passen of grotere letters op verpakkingen te hanteren.

Van der Wijst formuleert nog vier ontwikkelingen die het gedrag van de consument zal beïnvloeden. Allereerst zorgen technologische ontwikkelingen als augmented reality en location based services ervoor dat de consument 'in de drivers seat' terecht komt. Verder zal hij als gevolg van een dalende koopkracht consuminderen en wordt hij bewuster van de waarde van zijn gegevens en wat er bewaard wordt. Tot slot krijgt de consument keuzestress, omdat hij op elk moment van de dag toegang heeft tot winkels en informatie. "Dat leidt tot de behoefte aan de hand genomen te worden", aldus Van der Wijst.

Eerder: 'Super laat 65-plusser links liggen'

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!