Retailers moeten verschillende businessmodellen combineren om de komende jaren succes te boeken. Het verdienmodel moet daarbij geen uitgangspunt vormen, maar een visie zijn. Anders gaat de retailer Free Record Shop of Kodak achterna, stellen Joost Steins Bisschop en Bart Vijfhuizen van Jungle Minds.
De medewerkers van het internetadviesbureau presenteerden op het congres Shopping2020 de bevindingen van de expertgroep Business Models. Zo onderscheiden zij vier vormen van verdienmodellen: de marketplace, generic reseller, specialist reseller en brands direct to consumer. Marktplaatsen en directe verkopen door merken staan daarbij voor de grootste groei. Door een sterke concurrentie op prijs blijven alleen grote internationale generic resellers over, die op hun beurt succesvolle specialist resellers zullen overnemen.
Maar retailers die modellen combineren zullen het succesvolst zijn, is de conclusie. Als voorbeeld wijst Vijfhuizen naar Amazon. De oorspronkelijke boekenverkoper groeide van specialist reseller naar generic reseller door het assortiment te verbreden en werd een marktplaats door verkopen via de website toe te staan. "Met Kindle verkoopt Amazon tegenwoordig ook eigen merken direct aan de consument", aldus Vijfhuizen.
Ieder verdienmodel beschikt volgens Vijfhuizen over 'zijn eigen oneerlijke voordeel': onderscheidend vermogen waar retailers op in moeten zetten om te overleven. Door je als retailer te ontwikkelen als generic reseller profiteer je bijvoorbeeld van inkoopkracht en kan je op prijs concurreren, stelt hij. Marktplaatsen moeten juist profiteren van de grootte van het netwerk, terwijl specialist resellers veel kennis in huis hebben. Tot slot moeten merken volgens Vijfhuizen 'focussen op de ultieme merkervaring'.
Reacties 0