Nederlandse winkeliers moeten ervan uitgaan dat Amazon naar Nederland komt en erop uit is hun bedrijf ‘te vermoorden’. Dat zei retailexpert Cor Molenaar tijdens het congres Shopping2020. Onlangs bracht hij in de Verenigde Staten een bezoek aan Amazon, Facebook, Google en Apple. “Die Amerikanen hebben miljarden in kas, u moet zich zorgen maken.”
Volgens Molenaar, die verbonden is aan de Erasmus Universiteit, transformeert de consument tot een persoon die elk moment dat het hem of haar uitkomt wil worden bediend. “We gaan naar een hybride, intuïtief winkelende consument die constant schakelt tussen on- en offline.” Relatief kleine Nederlandse winkels schieten daarvoor volgens hem te kort.
Toch laat de retailexpert ook een positief geluid horen. Hoewel de tijd waarin ieder zijn eigen webwinkel heeft voorbij is, kunnen Nederlandse retailers volgens Molenaar wel aansluiting zoeken bij grote digitale netwerken als eBay en Facebook. Naast kapitaal beschikken deze Amerikaanse spelers over een enorme hoeveelheid data, waar elke winkel zich aan vast kan grijpen. "U zit met uw winkel op een pak goud, u kunt uw klanten helpen kiezen”, aldus Molenaar.
Reacties 0