Apple heeft Coca-Cola afgelost als 's werelds meest waardevolle merk. De iPhone-maker vertegenwoordigt volgens Interbrand een waarde van 98,3 miljard dollar (72,7 miljard euro), 28 procent meer dan vorig jaar. Dat blijkt uit de Best Global Brands 2013 van het merkenadviesbureau.
Interbrand bepaalt de merkwaarde op basis van de 'financiële bijdrage' van eigen producten of diensten, de rol die het merk speelt in het beïnvloeden van keuze voor het merk bij de doelgroep en de kracht van het merk in het veiligstellen van toekomstige inkomsten voor de merkeigenaar. Google en Coca Cola, dat de afgelopen dertien jaar op de eerste plek eindigde, completeren de top drie. McDonald's volgt Apple op de zevende plek als beste retailer.
"Zo nu en dan verandert een bedrijf ons leven, niet alleen met zijn producten maar met zijn hele gedachtengoed", verklaart managing director Patrick Stal van Interbrand Amsterdam de eerste plek van Apple. Sinds het debuutjaar van Apple in de ranglijst in 2000 ligt zijn merkwaarde bijna achttien keer hoger. "Dat kan worden toegeschreven aan de manier waarop het merk over alle kanalen heen een consistente gebruikerservaring heeft weten te creëren", aldus het adviesbureau.
Top tien meest waardevolle retailmerken
# | Merk | Waarde in miljarden | Groei t.o.v. 2012 |
1 | Apple | 98,3 | 28% |
7 | McDonald's | 42,0 | 5% |
17 | Louis Vuitton | 24,9 | 6% |
19 | Amazon | 23,6 | 27% |
21 | H&M | 18,2 | 10% |
24 | Nike | 17,1 | 13% |
26 | IKEA | 13,8 | 8% |
28 | eBay | 13,2 | 20% |
36 | Zara | 10,8 | 14% |
38 | Gucci | 10,2 | 7% |
Reacties 0