Op=Op Voordeelshop wil driehonderd winkels

Drogisterijketen Op=Op Voordeelshop ziet in ons land volop ruimte voor groei. De discountformule mikt met partijenhandel op driehonderd winkels in Nederland. De teller staat nu op 75 vestigingen.

Dit jaar passeert de keten de grens van tachtig winkels. “Wij vechten ons in de markt”, zeggen eigenaren Vincent Alkema en Jos Venema tegen Het Financieele Dagblad.

Partijenhandel waarbij fabrieksrestanten worden doorverkocht aan de consument, vormt de basis van de formule van Op=Op Voordeelshop. Het exacte businessmodel van de drogisterijketen, houden de directeuren voor zichzelf. “De handel speelt zich af onder het maaiveld en dat willen we graag zo houden.”

Wat ze wel willen delen, is dat hun handelsgebied de hele Europese Unie bestrijkt, waarbij de drogisterijketen kan profiteren van het vrije verkeer van goederen. Venema: “Misschien zie je af en toe een andere taal op de verpakking, maar daar hebben onze klanten geen bezwaar tegen.”

Met een klein assortiment (3000 producten) van A-merken tegen ‘de laagste prijzen’, een heldere prijsstelling en nette winkels op locaties met grote toeloop van consumenten, boekt Op=Op Voordeelshop succes. Dat producenten als Unilever, Reckitt Benckiser en Henkel mogelijk bezwaar hebben tegen het stunten met hun artikelen, wuiven de retailers weg. Alkema: “Volgens mij zijn ze wel gelukkig als ze via ons van hun partijen afkomen.”

Alkema en Venema staan vanaf juli 2009 aan het roer van de drogisterijdiscounter. Het aantal filialen is sinds hun bewindvoering vrijwel verviervoudigd. De groei loopt deels via franchisers, die in de formule zijn gestapt. Inmiddels zijn dat er twintig.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!