De groei van e-commerce komt in een stroomversnelling, waarbij traditionele retailers het afleggen tegen online spelers. Het zogenaamde ontwrichtingsscenario is volgens Rabobank-analist Jos Voss het meest waarschijnlijke toekomstscenario voor de Nederlandse retail, blijkt uit een visiestuk in het oktobernummer van RetailTrends.
Een forse groei van de onlinemarkt met jaarlijks 25 procent is volgens Voss waarschijnlijker dan een gematigde groei zoals de afgelopen paar jaar. "Dit op basis van de verdere technologische ontwikkeling van online en de nieuwe generatie consumenten die volledig vertrouwd is met online kopen." Daarnaast kent het fysieke retaillandschap volgens Voss weinig onderscheidende formules die uitnodigen om fysiek te winkelen.
Bestaande, fysieke retailers verliezen online de strijd van andere spelers door een achterstand qua kennis en vaardigheden, ziet Voss. "Vaak missen zij de schaal en financiële middelen om te investeren." Het omnichannelmodel komt zodoende niet goed van de grond, denkt hij. "Online is toch een ander vak dan offline."
Voss geeft wel aan dat het toekomstscenario per sector, subsector en bedrijf sterk zal verschillen. Naast 'Ontwrichting' onderscheidt hij, met 'Sanering', 'Evolutie' en 'Revolutie' drie andere scenario's die de komende jaren plaats kunnen vinden. De scenario's zijn gebaseerd op twee onzekerheden: de groei van de onlinemarkt en de mate waarin retailers hun businessmodel aan kunnen passen aan deze groei.
Lees in RetailTrends 10 alle vier mogelijke scenario's en vijf strategische acties voor retailers om hierop in te spelen. Klik hier voor meer informatie over jaarlijks elf RetailTrends en zes EtailTrends.
Reacties 0