De totale Nederlandse m-commerce omzet bedroeg in de eerste helft van dit jaar 550 miljoen euro. Dat is een stijging van 67 procent ten opzichte van de tweede helft van 2012.
De omzet via smartphone en tablet bedraagt daarmee elf procent van de totale e-commerce markt. Dat blijkt uit de M-commerce Monitor 2013-1, het halfjaarlijkse onderzoek naar mobiele consumentenbestedingen van Blauw Research.
In de eerste helft van 2013 kochten 2,3 miljoen Nederlanders online met een smartphone of tablet. Dat is een stijging van 53 procent ten opzichte van de tweede helft van 2012. In totaal deden zij twaalf miljoen online bestellingen. Gemiddeld werd 239 euro per persoon uitgegeven.
Mobiele kopers bestellen vooral kleding en schoenen (veertig procent), persoonlijke verzorgingsproducten (22 procent), computer hardware (21 procent), muziekdownloads (twintig procent) en vliegtickets (negentien procent).
De onderzoekers verwachten dat in 2013 voor ongeveer 1,2 miljard euro via mobiele apparaten gekocht wordt. Volgens directeur Wijnand Jongen vanThuiswinkel.org neemt Nederland hiermee een mondiale koploperspositie in.
“Nieuwe mobiele apparaten zoals de smartwatch en Google Glass zullen een positief effect op de markt hebben”, voorziet Jongen. “Daarnaast verwachten we in de nabije toekomst veel van mobiele aankopen in fysieke winkels, waar klanten zelf online bestellingen plaatsen via eigen mobiele apparaten.”
Eerder: ‘M-commerce maakt flinke opmars’
M-commerce omzet groeit 67 procent
Gepubliceerd op 28 oktober 2013 om 00:00
Reacties 0