Het succes van de lokale musea vergroot de aantrekkingskracht van de P.C. Hooftstraat. Deze maand werd bekend dat zowel Prada als Christian Dior er een winkel opent. Doordat toeristen uit de hele wereld naar het Stedelijk-, Van Gogh- en Rijksmuseum komen, is de populariteit van Amsterdam gegroeid onder luxemerken.
"Van winkeliers hoor ik dat zij bij een bezoek zo vijfduizend euro uitgeven", stelt directeur Robert Bleekemolen van makelaar B&O Retail over met name Aziaten en Russen. De hoofdstad is volgens hem van de achtste naar de vijfde plek geklommen op de verlanglijst van winkeliers.
Het is tegenwoordig niet eenvoudig aan alle aanvragen voor winkelruimten te voldoen. "We zoeken naar ruimte die er gewoon niet is", zegt hij in Het Parool. De schaarste blijkt uit de enorme stijging in de huurprijzen. De huur is in tien jaar opgelopen van achthonderd gulden naar 2500 euro per vierkante meter per jaar, stelt Bleekemolen.
"Het risico dat alleen grote, exclusieve merken een plek op de PC kunnen bemachtigen, ligt op de loer", stelt voorzitter Patricia Linhard van de ondernemersvereniging van de Museumpleinbuurt. De komst van luxemerken gaat bijvoorbeeld ten koste van horecazaken en multibrandstores. Het is volgens haar een 'zoektocht naar evenwicht' en geen zorgwekkende ontwikkeling. "Klanten in de PC kicken op de eigenheid van de buurt", aldus Linhard.
Eerder: Prada opent eerste Nederlandse brandstore & Christian Dior opent winkel in Amsterdam
Reacties 0