Decathlon zweert bij lage prijzen

De voornaamste doelstelling van Decathlon is zijn prijzen zo snel mogelijk te verlagen om zoveel mogelijk te verkopen. "We praten nooit over marges in percentages, maar alleen over marges in euro's." Dat zegt ceo Eric Bodhuin in FaceRetail, een video-interviewserie van RetailTrends Media in samenwerking met Crossmarks.

Decathlon wil met alle merken twintig tot vijftig procent goedkoper zijn dan de concurrentie. "We weten dat, zelfs in landen met een goede staat als Nederland, lage prijzen mensen aantrekt", aldus Bodhuin. "De armen hebben lage prijzen nodig en de rijken houden ervan, zeggen we hier vaak."

Een sterke focus op prijs/kwaliteit is het recept voor het succes van Decathlon, stelt de ceo. De sportketen maakt dat mogelijk door de hele bedrijfskolom in handen te hebben. Decathlon heeft volgens Bodhuin op Renault na het grootste designcentrum van Frankrijk, waar het zijn eigen producten als de Quechua-tent ontwerpt.

Tachtig tot 85 procent van alle verkopen bestaat uit eigen merken, geeft Bodhuin aan. De focus op eigen productie is een handig middel in de strijd van Decathlon tegen videogaming, volgens Bodhuin samen met Amazon de grootste uitdager van de toekomst.

Zo wil Decathlon de nieuwste technologieën in zijn producten integreren, om buitensport aantrekkelijker te maken. "En ik denk dat de overheid sport meer en meer zal promoten", vult Bodhuin aan. "Want de hoeveelheid tijd dat kinderen aan videogames besteden, kan een probleem worden."

Decathlon beschikt momenteel wereldwijd over zevenhonderd vestigingen. In Nederland heeft de Franse retailer winkels in Amsterdam, Best en Kerkrade, terwijl winkelopeningen voor Arnhem en Breda voor 2015 op de planning staan.

In de toekomst moet elke Nederlander binnen twintig minuten naar een winkel van Decathlon kunnen rijden. Bodhuin denkt daarbij aan vijftien tot dertig vestigingen. Het exacte aantal 'ligt aan de reactie van de Nederlandse consument'.

Bekijk het volledige interview op ons YouTube-kanaal.

Eerder sprak FaceRetail met Evert de Goede, Erik Does, Krein Bons en Pieter Zwart, directeuren van respectievelijk Hornbach Nederland, EkoPlaza, vanHaren en Coolblue.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!