Betalen voor beste plek in Tesco-schap

Tesco vraagt voedselleveranciers elk jaar duizenden ponden zodat hun producten op ooghoogte in de schappen liggen. Dat blijkt uit een uitgelekte e-mail van James Marshall, buying manager bij de Britse supermarktketen. Marshall stuurde een memo naar leveranciers, waarin uitgelegd werd dat zij geacht worden dertig pond per product per winkel te betalen.

Een concern dat haar producten bij 600 Tesco-vestigingen op schappen op ooghoogte wil, zou dan over een heel jaar 18.000 pond betalen. Voor producten op de bovenste en middelhoge schappen geldt een toeslag van vijftien pond. Voor de onderste schappen wordt geen geld gevraagd. Bij de e-mail zat een diagram waarin de voordelen om op het beste schap te liggen, werden benadrukt.

Tesco stelt dat het niet nieuw of ongewoon is om leveranciers te laten betalen voor de beste plaatsen in de schappen. Een woordvoerder van de supermarktketen zegt tegen Daily Mail: “Leveranciers vragen vaak om een andere plek voor hun producten, bijvoorbeeld om een nieuw artikel prominenter te presenteren. Dat is gebruikelijk in de branche.”

Een leverancier verklaart echter tegen Daily Mail dat de memo een nieuwe tactiek is. “Tesco maakt het steeds onaantrekkelijker om zaken met hen te doen. Wij gaan hier niet in mee. En wat is het voordeel voor de Tesco-klant als een A-merk op de onderste schap ligt?”

Het systeem is een goudmijn voor Tesco, stelt Daily Mail. "Het helpt ook grote merken die zich deze betalingen kunnen veroorloven, maar gaat ten koste van kleine onafhankelijke voedselproducenten."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!