Coolblue maakt van alle retailers het beste gebruik van social media. Het webwinkelbedrijf is achter KLM en ING op de derde plek geëindigd in de Social Media Monitor. Dat is een jaarlijks onderzoek van Social Embassy naar de inzet van social media door de honderd grootste adverteerders in Nederland, aangevuld met merken die 'niet mogen ontbreken'.
'De cultuur van Coolblue ademt social media', stelt het social media bureau. De etailer zegt niet over een social media strategie te beschikken en leunt op zijn kernwaarden en de authenticiteit van de medewerkers. De webcare gebeurt bijvoorbeeld op 'de bekende losse Coolblue-toon', aldus het rapport. De communicatie draait daarbij niet alleen om het assortiment, maar ook om de organisatie zelf. 'Je leert Coolblue dus ook beter kennen als consument.'
Social commerce gaat de komende jaren een steeds belangrijkere rol spelen in de retail, verwacht Social Embassy. Verkopen geschieden indirect door goede service en proactief advies, of direct door bijvoorbeeld een slimme contentstrategie. Zo verkoopt bol.com al rechtstreeks producten via Facebook, merkt het bureau op.
De uiteindelijke ranglijst is samengesteld op basis van een online enquête over de interne organisatie, ambities en resultaten van social media. Verder werd de inzet van social media van de merken via een door Social Embassy ontwikkeld model gewaardeerd op activiteit, interactiviteit en de ontwikkeling van communities. Tot slot presenteerde de top 13 merken zich aan een panel van de Social Media Monitor, waarna de definitieve ranglijst is vastgesteld.
Top vijftien retailers:
3. | Coolblue |
10. | Bol.com |
11. | Wehkamp.nl |
22. | De Bijenkorf |
23. | Etos |
26. | Hunkemöller |
29. | Media Markt |
44. | HEMA |
47. | Saturn |
52. | McDonald's |
53. | BCC |
56. | DekaMarkt |
65. | Rituals |
67. | Blokker |
69. | PLUS |
Reacties 0