'Webwinkeliers nalatig in logistiek proces'

Webwinkels hebben te weinig aandacht voor het belang van een efficiënt logistiek proces. Die conclusie trekt Panteia uit een onderzoek naar de consequenties van de opkomst van e-commerce voor de logistieke sector.

Een grote groep, vooral startende webwinkels is volgens het rapport onvoldoende op de hoogte van het aanbod van e-fulfilment, de logistieke afhandeling van internetbestellingen. 'Een succesvolle webwinkel is meer dan een leuke site of goede marketing', stellen de onderzoekers. Het belang van een goede service en logistiek is volgens hen misschien nog wel groter dan bij traditionele retailers.

Webwinkeliers worstelen vaak met het kiezen van het juiste moment voor uitbesteding van het logistieke proces. 'Het komt regelmatig voor dat jonge webwinkels failliet gaan, omdat ze de grip op het logistieke proces zijn kwijtgeraakt', aldus Panteia. Daarnaast kan het business concept onvoldoende aansluiten bij de logistieke mogelijkheden. Zo kunnen de kosten voor het versturen van één product te hoog liggen om dat aan te bieden, legt onderzoeker Manfred Kindt uit aan RetailNews.

E-fulfilmentbedrijven verdiepen zich op hun beurt te weinig in het verdienmodel van de klant. Beide partijen moeten volgens de onderzoekers concessies doen, om de samenwerking tot een succes te maken. Kindt denkt daarbij onder meer aan de bereidheid van e-fulfilmentbedrijven om andere tarieven te rekenen. Zo kunnen ze hun vaste kosten verlagen en hun variabele kosten verhogen om bepaalde modellen ruimte te geven om te groeien, stelt hij. "Doen ze dat niet, dan zullen veel webshops het niet lang volhouden."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!